piatok 10. augusta 2012

Ekologická stopa

 Rozhodla som sa zužitkovať svoje vedomosti, ktoré som nadobudla na hodinách environmentalistiky. Toľko informácií som sa snáď na žiadnom predmete ešte nedozvedela. A také výčitky svedomia, že devastujem planétu som snáď nemala. Ale to prešlo. :D Akokoľvek rada by som planétu nezaťažovala, som príliš pohodlná a tak robím naozaj len minimum. K tomu sa dostanem, ak nie v dnešnom článku, tak snáď v tom budúcom.



 Ekologická stopa je celková plocha biologicky produktívneho priestoru s globálnou priemernou produktivitou, ktorú štát/človek potrebuje k zaisteniu zdrojov pre svoj život a asimiláciu odpadov.

Ľudsky povedané, je to určitá plocha, ktorá je človekom využívaná na zaistenie zdrojov a na vstrebanie a premenu odpadu, ktorý produkuje.
Ekologická stopa sa meria v takzvaných globálnych hektároch, čo znamená 10 000 m2 s tzv. globálnou produktivitou.

Každý človek by mal mať nárok na približne 2gha, čo sa samozrejme nekoná. Niektorí ľudia majú podstatne väčšiu ekologickú stopu a iní podstatne menšiu než by mal byť ideálny priemer.

Napríklad taký priemerný Čech (Slováka som si musela vyhľadať a je to okolo 3,2gha.) spotrebuje 5gha. Človek si povie, že je to o dosť prešvihnutý ideál, ale čo potom taký priemerný Američan so svojou e. stopou 10gha. Taký Číňan (1,4gha) a Afričan (0,8gha) sa už uskromnia (nie že by mali na výber, všakže).
Z týchto čísiel nám vyplývajú pojmy ako ekologický dlžník - čo je samozrejme USA, a ekologický veriteľ (Afrika).

Táto ekologická stopa sa dá potom previesť na to, koľko človek či štát spotrebuje planét (Zemegúľ).
Od roku 1980 spotrebovávame viac, ako nám dávajú zdroje jednej planéty. To napríkad znamená, že lovíme viac rýb ako sa stačia rozmnožiť, vyťažíme viac dreva, než sa stačí obnoviť, atď.

Svoju ekologickú stopu si môžete vyrátať tu: Hra o Zemi. (V menu predposledná voľba.) Z tejto stránky nám na cvičeniach naša doktorka poskytla papierové formuláre na výpočet ekologickej stopy. Tiež nám ju odporučila na ďalšie preštudovanie, kto by sa o to viac zaujímal.
Na stránke tiež nájdete rady ako znížiť vašu ekostopu, ak ju máte vysokú.
(Samozrejme sú rôzne stránky, kde si ju môžete vypočítať. Určite aj nejaké slovenské.)

Keď si spočítate ekostopu, vyhodnotí vám to jednotlivé okruhy (bývanie, jedlo, tovar/služby, doprava), celkovú stopu a tiež koľko by sme spotrebovali planét, keby sme všetci žili ako vy.

Stratila som formulár zo školy, takže som si stopu rátala ešte raz. V škole, mám taký pocit, mi vyšla okolo 3gha (s nepresnými informáciami, keďže som netušila, aký veľký máme byt a tak :D) a teraz 2,1gha. Keby všetci žili ako ja, spotrebovali by sme 1,2 planéty, čo nie je najhoršie, oproti terajšiemu stavu.

Ako ste na tom vy?

(Zdroje: vlastná hlava, spolužiačkine poznámky /ehm :D/, www.hraozemi.cz)

2 komentáre:

  1. Fuh, neviem, či nechcem radšej žiť v sladkej nevedomosti, že nie som až taká ničiteľka dažďových pralesov...

    A tento nový design je super ^_^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ako som písala, to zistenie, že zas tak veľa pre tú planétu nerobím, bolo pre mňa dosť nepríjemné, takže ťa chápem :D

      Ďakujem, som rada, že sa páči^^

      Odstrániť